A TARTALOMHOZ A FORMA - AMFLORA...

2010.03.06.

... kellett ez a krumpli, mint egy falat kenyér. Az Európai Bizottság (European Commission) engedélyezte az Amflora nevű GMO krumpli termesztését.

Az utóbbi napokban szinte mindenhol lehetett olvasni a hírről, mi szerint at Európai Bizottság 12 év után újra engedélyt adott egy GMO növény termesztésére, nevezetesen az Amflora nevű GMO burgonyára. Sok-sok nyilatkozat volt pro és kontra, amely szerintem egy kicsit már nehezíti a kérdésben való eligazodást. Bár a téma egyenlőre még minket nem nagyon érint, de néhány egyszerű háttérinformáció azért érdekes lehet.

Szóval az van, hogy a krumpliban lévő keményítőt felhasználják többek között a papír- és a textiliparban. Ez a keményítő amilopektinből és amilózból áll. Az utóbbira nincs szükség és azt drága valamint sok vizet igénylő eljárással kell kivonni. Miután a BASF kutatócége 13 éve létrehozott egy olyan GMO krumplit, amiben csak amilopektin van, ennek a használata sokkal gazdaságosabb az ipari célra. Az engedélyezés 13 évig tartott és ez év március 2-án jelentették be, hogy az EU tagállamaiban lehet termeszteni.

Ebben az évben Németországban 20-, Svédországban 80 hektáron termesztenek majd belőle vetőgumót, Csehországban pedig már 150 ha-on folyik majd az árutermelés.

Az Amflora krumpliban lévő keményítő lehetővé teszi, hogy egy kicsit szebb, fényesebb papírt- és egy kicsit erősebb cérnát lehessen csinálni.

A fenti tények után még szeretném megosztani a személyes véleményemet a Tisztelt Olvasókkal.

Egyrészt nagyon jó marketing fogásnak tartom, hogy a cég a kommunikációjában nem "genetikailag módosított" növényt használ, hanem a "genetikailag optimalizált" szófordulatot használják. Másrészt ez szerintem alattomos, megtévesztő húzás, ráadásul nem is lehet igaz, hiszen azért az a krumpli csak nem lehet optimális, ami gyakorlatilag ehetetlen. Fontos morális kérdésnek tartom, hogy a "genetikailag optimalizált" (genetically optimized) szófordulatot ne használják (növényre se).

A másik érdekesség az Amflora szórólapja (akit érdekel, írjon, elküldöm pdf-ben). Ennek igazi marketing gyöngyszem a főcíme. Úgy szól, hogy: Amflora, a starch is born. (keményítű születik) Hozzá kell tenni, hogy a starch szóban a "ch" sokkal halványabb, így a cím "a star is born"-nak is olvasható (sztár születik). Ezzel a címmel amúgy már három sikeres filmet is készítettek, gondolom innen a kétségtelenül kreatív marketing ötlet. Az elsőt 1937-ben, a másodikat 1954-ben forgatták. Ebben Judy Garland volt a női főszereplő. A legsikeresebb feldolgozása a témának, az 1976-ban készült azonos című film volt, amelyben a főszerepet Barbra Streisand játszotta, zseniálisan. Hűvös kora tavaszi estén kitűnű választás a sóbizniszbe csöppenő fiatal lány története, aki beleszeret egy már befutott művészbe...